Ticket

#Ticket | 7 Days in Entebbe

Het begint met dans en het eindigt met dans, maar toch gaat het over één van de roerigste gebeurtenissen van de jaren zeventig in de oorlog tussen Israël en Palestina. 7 Days in Entebbe is een smaakvolle en spannende combinatie van een oorlogsfilm, een dansvoorstelling en een historische documentaire. Ik had nog nooit van Entebbe gehoord en juist het niet kennen van de afloop van dit verhaal, dat zich afspeelt in de zomer van 1976, maakte de film boeiend van begin tot eind.

Deze op waarheid gebaseerde film vertelt het verhaal van de kaping van een Air France-vliegtuig op weg van Tel Aviv naar Parijs, kort na de tussenstop op de luchthaven van Athene. Het vliegtuig landt uiteindelijk op Entebbe, de Oegandese internationale luchthaven, waar alle 206 inzittenden als gijzelaars gehouden worden. Ondanks dat de meeste passagiers Frans zijn, wordt al snel duidelijk dat dit probleem op het bordje komt van de Israëlische president Rabin en zijn minister van Defensie. De kapers, waaronder twee Duitsers, zijn immers sympathisanten van Palestina die de vrijlating eisen van mensen die volgens hen vrijheidsstrijders zijn, maar volgens de Israëlische regering terroristen. Eén ding is van begin af aan duidelijk: onderhandelingen zijn uitgesloten.

De beelden van journaals destijds maken de kijker er eens te meer van bewust de film niet fictief is. Hoewel op waarheid berust, zijn er natuurlijk een aantal onderdelen aangedikt en uitvergroot voor een hogere amusementswaarde voor het witte doek. Nochtans staan zelfs de voorspelbaarste uitkomsten van verhaallijnen die een extra vleugje drama hadden kunnen geven aan het geheel, niet opgetekend in het script van de film. Juist de eenvoud van dramatiek in het verhaal maakt 7 Days in Entebbe sterk en waarheidsgetrouw, maar alles behalve minder spannend. Het goed gedoseerde gebruik van het Frans, Duits en Hebreeuws geeft de film en haar personages nog meer authenticiteit.

Wie denkt dat 7 Days in Entebbe een actiefilm is, kan nog wel eens bedrogen uitkomen. Er wordt zeker geschoten in deze film en militaire strategieën worden uitgedacht, maar er worden ook onnavolgbare idealen nagestreefd en onlogische principes gehandhaafd. Het is is een film over politici die voor moeilijke keuzes staan en gijzelnemers die in moeilijke posities belanden. De climax van het verhaal is subtiel verweven met een prachtige dans en Hebreeuwse zang, die van begin tot eind de onderhuidse leidraad van het verhaal vormen en de film van dramatiek voorzien zonder de verhaallijn aan te tasten. Het is een weinig geziene combinatie in dit genre en dat maakt 7 Days in Entebbe artistiek veel complexer maakt dan de gemiddelde film over een vliegtuigkaping.

De makers en acteurs van 7 Days in Entebbe zijn er bijzonder goed in geslaagd om een verhaal van meer dan veertig jaar geleden, terug naar de wereld van nu te brengen. Het enige wat nog ontbreekt is een trailer die daar meer recht aan doet. De trailer is op artistiek vlak slechts een fractie van de daadwerkelijke film die vanaf 31 mei in de Nederlandse bioscopen te zien zal zijn.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s