#Sevilla | Week 18

Vorige week eindigde min of meer met een bezoek aan de bibliotheek. Met een aantal boeken in huis die hopelijk nieuwe inzichten zouden opleveren, ging ik aan de slag met het werkstuk voor Fonetiek. De hele afgelopen week heeft praktisch in het teken gestaan van boeken over de fonologische systemen van het Nederlands en van het Spaans. Klinkers, tweeklanken, medeklinkers, halfklinkers… Maar afgelopen vrijdag om half zes was het eindelijk zover: ik deponeerde een werkstuk van 30 kantjes in het postvak van de docent.

Ik had me voorgenomen geen colleges te skippen. In de kerstvakantie had ik immers zo weinig gedaan, dat ik het aan mezelf te wijten zou hebben als het niet af zou zijn. Maandag begon ik met frisse tegenzin aan het vak over het Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas, in het Nederlands bekend als het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Talen, afgekort als ERK. Tijdens de Educatieve Minor die ik aan de Universiteit Utrecht heb gevolgd als onderdeel van mijn Bachelor Spaans was ik daar al veelvuldig mee in aanraking gekomen, en ik kan je vertellen: het is ontzettend gebruiksonvriendelijk.

Enfin, het is nogal droge en saaie materie en het feit dat we dit vak drie dagen achter gedoceerd krijgen van een docent die er zelf ook geen plezier in lijkt te hebben, draagt ook niet bepaald bij aan de dynamiek. De derde dag kwam tweederde niet opdagen, maar ik hield stand en ondanks dat mijn werkstuk voor Fonetiek nog lang niet af was, besloot ik toch te gaan. Gelukkig kwam er donderdag weer leven in de brouwerij met twee nieuwe vakken: “Spaans met specifieke doeleinden” en “Taalverwervingsprocessen van eerste, tweede en vreemde talen”.

Ik had niet verwacht dat ik het vak over specifieke doeleinden (denk aan zakelijk, juridisch, journalistiek of toeristisch Spaans) zo leuk zou vinden. Als specialisatie heb ik toeristisch Spaans gekozen omdat ik daar de meeste arbeidskansen zie, althans in Nederland. Er zijn namelijk behoorlijk wat HBO-opleidingen Toerisme die Spaans als vak aanbieden. Het doel van dit vak is om een Didactische Eenheid te ontwerpen voor toeristische doeleinden.

Het vak over taalverwervingsprocessen is ook erg interessant, maar ik had ook niet anders verwacht. Als onderdeel van een taalkundevak in de Bachelor ben ik al eens met taalverwervingsprocessen van moedertaal in aanraking gekomen en toen al vond ik het reuze interessant. Dat ook de processen voor tweede en vreemde taalverwerving m’n interesse hebben, lijkt me bijna vanzelfsprekend: ik doe niet anders.

Deze week is de eerste blogpost in de serie #Dansk verschenen:
#Dansk | Tomaten og citronen”

Al met al was het wat studie betreft een bijzonder productieve week. Maar eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik toch één college geskipt heb. Donderdag op vrijdagnacht heb ik nog hard gewerkt en ging ik om half 3 m’n bed in, om de volgende ochtend rond 9 uur weer verder te gaan. Als ik een uurtje eerder was begonnen, had het nog op tijd af geweest om ook nog naar college te gaan. Desalniettemin ben ik blij dat het erop zit. Op naar het volgende werkstuk, voor grammatica! Deadline: 20 januari.

Week 18

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s