Me gusta zigzaggend fietsen langs bomen en mensen

Sevilla is de fietshoofdstad van Spanje, waar de laatste jaren de fiets steeds meer aan populariteit wint. Je hebt Bicing in Barcelona, Girocleta in Girona, Bicibur in Burgos en in Sevilla heb je Sevici: een concept dat vergelijkbaar is met de OV-fiets, maar dan toegankelijker. Behalve de toerist maakt ook de local meer en meer gebruik van de openbare fietsen in de Spaanse steden en sommige Spanjaarden schaffen ook zelf een fiets aan.

Fietsen is zelfs de fietshoofdstad van Spanje niet geheel zonder risico, zo ervoer ik de afgelopen weken. Verwacht als Nederlander vooral niet over geplaveide, van de hoofdweg gescheiden roze fietspaden tegen te komen. In Spanje zijn de fietspaden veelal aangelegd op de stoep en zijn er, behalve een laag asfalt, nauwelijks aanpassingen gedaan om het fietsen aangenaam te maken. Je zult je dus zigzaggend moeten bewegen tussen bomen en voetgangers en je leven moeten wagen tussen auto’s. En bovendien zijn de fietspaden niet roze, maar ook nog eens groen.

IMG_20150916_145605_resized

Om het allemaal toch wat veiliger te maken, staan op het groene asfalt allerlei overdreven en betuttelende waarschuwingen. Er zijn uitroeptekens om aan te geven dat er een kruising komt en snelheidsindicaties van tien en vijf kilometer om aan te geven dat de fietser snelheid moet minderen voor een naderend kruispunt. Als dat kruispunt verkeerslichten heeft, staat er ook nog een verkeerslicht getekend. Te pas en te onpas hebben voetgangers vanwege een zebrapad voorrang op het fietspad, al durven de meesten die voorrang niet te nemen.

Er staan ook fietsen (en af en toe rolstoelen) op het asfalt getekend, maar die zijn vooral bedoeld om voetgangers erop attent te maken dat het een FIETSpad is. De Sevillanen schromen niet om een gesprek te voeren op het fietspad en toeristen slaan gerust hun kaart open op het groene asfalt. Andersom gebeurt het evengoed: omdat het fietspad heel vaak switch van de linker- naar de rechterzijde van de weg of andersom, maken sommige fietsers gebruik van het voetpad in plaats van alsmaar te moeten oversteken. En soms kunnen ze ook niet anders, omdat het fietspad simpelweg ophoudt.

IMG_20151010_153947_resized

In de binnenstad van Sevilla zul je geen asfalt vinden, maar slechts met een soort metalen punaises afgebakende fietsstrook die nauwelijks van het trottoir te onderscheiden is. Op de fietspaden in de binnenstad hebben voetgangers áltijd voorrang, wat het extra vervelend maakt als ze, zonder het in de gaten te hebben, hun hele weg van de kathedraal naar het stadhuis op het fietspad afleggen en geërgerde fietsers hen links én rechts passeren. Noodgedwongen moeten fietsers soms uitwijken voor kinderwagens en samenscholende ouderen richting de trambaan, en dat is zelfs voor Nederlanders die niet uit Amsterdam, Den Haag of Rotterdam komen een onaangename manoeuvre.

IMG_20151010_125633_resized

Sommige fietsers kiezen ervoor om in plaats van op de stoep, op de weg te fietsen. Je moet goed weten wat je doet, maar je hebt in ieder geval de garantie dat je niet in botsing komt met een voetganger of, erger nog, een boom. Want het asfalt was al duur genoeg, geld om bomen te kappen op het fietspad was er echt niet…

Kortom, roze fietspaden zijn nog altijd beter dan groene en Amsterdam hoeft zich als wereldfietsstad voorlopig nog geen zorgen te maken over deze concurrent uit het zuiden. Oordeel vooral ook zelf aan de hand van onderstaande filmpje dat ik opnam in Sevilla*.

*De opnames in de binnenstad zijn een light-versie. ’s Avonds is het vaak nog tien keer zo druk(!), maar filmen én fietsen is dan écht onverantwoord. 

Advertisements

Een gedachte over “Me gusta zigzaggend fietsen langs bomen en mensen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s