Pròxima Estació: Sant Antoni

SAnaam

Vanuit Badalona reizen we direct naar metrostation Sant Antoni, het laatste station voor het eindpunt van lijn 2, Paral·lel. Op Santa Eulàlia na hebben we alle heiligen die we tot nu toe gepasseerd zijn op lijn 1 en 2, links laten liggen. Het metrostation Sant Antoni biedt echter de gelegenheid om het hebben over een man die vernoemd is naar deze heilige, een man die niet onbelangrijk is geweest in de geschiedenis van Barcelona, een man wiens ontwerp voor de stadsuitbreiding van Barcelona halverwege de negentiende eeuw uiteindelijk toch het onderspit moest delven: Antoni Rovira i Trias.

Eixample 

Antoni Rovira i Trias werd geboren in Gràcia in mei 1816. Hij volgde een wegenbouwkundige opleiding in 1836, maar studeerde in 1842 uiteindelijk af in de architectuur. In 1859 neemt hij samen met twaalf andere stedenbouwkundigen dan wel architecten deel aan een wedstrijd om de Eixample te ontwerpen. Uiteindelijk werd het ontwerp van Antoni Rovira gekozen, maar zijn radiale ontwerp dat vergelijkingen vertoond met Parijs, werd uiteindelijk niet gekozen. In plaats daarvan werd gekozen voor het ontwerp van Ildefons Cerdà, die al in een eerder stadium de basis voor de Eixample had gelegd.

Plan Cerdà | Plan Rovira
Plan Cerdà | Plan Rovira

Barcelona barstte destijds uit haar voegen en de verschillende uitbraken van cholera brachten Madrid ertoe er toestemming te verlenen om buiten de muren van Barcelona te bouwen – iets wat sinds de val van Barcelona in 1714 verboden werd door de Bourbonse koningen –, zodat het realiseren van de Eixample kon beginnen. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat slechts twee zijden van de blokken van 113 bij 113 meter bebouwd zouden worden, met veel ruimte voor groen (zoals ook te zien op bovenstaand ontwerp). De bevolkingsgroei van Barcelona nam echter zo’n vlucht en er waren zoveel notabelen die zich in de prestigieuze Eixample wilde vestigen, dat deze idealen al snel opgegeven werden en uiteindelijk alle zijden van de blokken bebouwd werden. Ook restricties op de hoogte van de gebouwen en het behouden van een groene binnenplaats, zijn door de jaren heen komen te vervallen.

Plaça de Antoni Rovira i Trias

Plaça de Antoni Rovira i Trias
Plaça de Antoni Rovira i Trias

De geboorteplaats van Antoni Rovira i Trias, Gràcia, was één van de vele dorpen die door de Eixample met Barcelona verbonden werden en uiteindelijk ook deel werden van de gravenstad. In Gràcia ligt dan ppl het Plaça de Antoni Rovira i Trias, waar ook een standbeeld van hem te vinden is, zittend op een bankje. Voor dat bankje ligt een gebeitelde plattegrond van hoe de Eixample volgens Antoni Rovira i Trias er uit had moeten zien. Toch heeft Rovira wel degelijk zijn stempel kunnen drukken op Barcelona, hetzij niet in de orde van grootte als Cerdà. Zo is onder andere de klokkentoren van Gràcia een werk van Rovira.

Mercat de Sant Antoni

De Mercat de Sant Antoni, waar ook het metrostation Sant Antoni te vinden is, is toevalligerwijs ook ontworpen door Antoni Rovira i Trias. Helemaal toevallig is dat niet, want Rovira was verantwoordelijk voor verschillende markante gebouwen in Barcelona zoals het Museu Martorell en de eerder genoemde klokkentoren van Gràcia. Ook ontwierp hij de markten van de Mercat del Born, de Mercat de Barceloneta, de Mercat de la Concepció en de Mercat d’Hostafrancs.

SA3

Momenteel ondergaat de Mercat Sant Antoni een grondige renovatie. Het marktgebouw dateert van 1882 en is een ijzerwerkconstructie, zoals vele markthallen van die tijd. Normaal gesproken vind je hier tal van kraampjes met allerlei verschillende waar en op zondagen kunnen verzamelaars hun hart ophalen op de postzegelmarkt of de markt met tweedehands boeken. In 2016 zal de markt de deuren weer openen.

Leuk artikel? Like en deel!

Bronnen:

Advertenties

Een gedachte over “Pròxima Estació: Sant Antoni

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s